Under helgen 6-7 September pågick ett hackathon i Linköping, East Sweden Hack. Uppdraget bestod i att:

”Utifrån minst en av våra partners öppna datakällor utveckla en nytänkande prototyp på en app eller webbtjänst till nytta för det omgivande samhället.”

Några av oss som följt East Sweden Hack valde att ställa upp med ett lag. Laget bestod i fyra medlemmar, tre av dessa är skribenter på Interaktionsverket.

IdégenereringAppskiss

Under sommaren träffades vi ett antal gånger för att gå igenom den API katalog skulle användas i tävlingen. Ett fåtal idéer utkristalliserade sig och dessa bollades fram och tillbaka ett tag. Till slut valdes ”Hälsotipsaren”. Utifrån position och ett antal profilinställningar som användaren kan göra ska ”Hälsotipsaren” med hjälp av öppen data (tex luftkvalitet, temperatur, mätningar av vatten vid badplatser osv) hjälpa användaren till mer tillgänglig, relevant och förebyggande hälso/vård-information.

 

 

Teknikval

Vi ville korta ned implementationstiden för själva app-bygget då tiden var knapp. Därför lades lite tid på att undersöka alternativ till att göra en hybrid-app . I slutändan valde vi Ionic Framework då detta verkade en bra plattform för det vi ville göra. Ionic Framework bygger dessutom på webbteknologi, vilket vi i laget har mycket erfarenhet av. En server som hanterade de olika API-källorna byggdes i C# och mot denna server kommunicerar vår app med.

Tävlingen

laptops

Så kom då tävlingsdagen och lördagen började 08.30 med frukost och kort presentation av alla lagen. Många lag hade intressanta idéer och några olika teman kunde urskiljas. Hälsa/vård, miljö och lite olika varianter på att upptäcka nya saker i sitt närområde var tre tydliga teman.

Efter lite obligatoriskt Teknikstrul™ kom vi så småningom igång med kodandet. Ett tips inför framtida hackathons: Lita inte på att Wi-FI på plats kommer funka, inte Internet-tillgång alls faktiskt. Se till att kunna jobba lokalt. Ta med en egen nätverkskabel! 🙂

Kodandet pågick ända fram till kl 22.00 då lokalen stängdes. P.g.a teknikstrul och annat hade vi inte kommit riktigt så långt som vi tänkt oss. Söndag morgon valde vi att färdigställa vitala delar av koden och resten av söndagen innan inlämning kl 17.30 lades på att jobba på presentationen, en demonstrationssajt och slides.

Fler tips inför kommande hackathons: Idé och presentation framför färdig implementation! Det var intressant och lärorikt att komma på hur push-notifieringar till vår app skulle lösas. För tävlingens skull var det dock inget som gav mervärde inför juryn. Mycket tid lades på att få push-notifieringar att fungera. Hade vi inte implementerat detta hade vi kunnat lägga tiden på att utöka appens funktioner, utseende, möjliga framtida användningssätt o.s.v. I just vårt fall kom vi ändå långt och är väldigt nöjda med vår presentation, men det är ändå en viktig läxa att komma ihåg.

 

 Vinnare

Nervös väntan på att juryn skulle komma med sitt beslut!

Studentpriset, som utdelades av Spotify, vanns av tjänsten COLL. Bra jobbat!

Bästa appen/tjänsten plockade Gå 2.0 hem. Stort grattis!

 

Vårt lag lyckades ta hem priset i ”Bästa Hälsoapp” kategorin. Superkul!

Mona Jonsson, VD på Hälsans nya verktyg och som ger ut hälsopriset hade detta att säga om vårt bidrag.

”Detta är en idé som ligger helt rätt i tiden. Vi står inför en hälsoutmaning i världen och det blir allt viktigare att själv ta ansvar för sin hälsa. Som individ kan jag göra mycket för att undvika sjukdom och påverka min hälsa.

Hälsotipsaren har potential att bidra till att lösa denna hälsoutmaning. Lösningen ger individuella hälsotips i realtid, är proaktiv och gynnar samarbete mellan vården och patienten.”

Tack till East Sweden Hack och alla inblandade som gjorde hacket jättetrevligt!

Mer om vinnarna, priser och alla andra deltagande lag och tjänster finner ni på East Sweden Hack förstås!